over

penningen

Beeldhouwster Fiona Zondervan maakt al meer dan een kwart eeuw beelden van dieren. Vele soorten zijn door haar verbeeld, Vogels, vooral roofvogels, paarden, koeien en allerlei exoten. Ze raakt niet uitgekeken en blijft verwonderd over hun verschijningsvorm en “oerkracht”. Fiona werkt zowel in steen, het uithouwen van een beeld, als in brons. Bij dat laatste komt ze al boetserend in was tot de uiteindelijke vorm. Daarna wordt het beeld door de bronsgieter gegoten en door Fiona geciseleerd en gepatineerd.
De beelden die zij maakt zijn ontstaan uit liefde voor het dier en fascinatie voor vormen. Vogels zijn een belangrijke inspiratiebron voor haar beelden. Het vliegen, de beweging, de veren; dat alles samen laten komen in een beeld is een uitdaging voor haar.

Meestal is er een ontmoeting vooraf gegaan aan het maken van een beeld. Zo is de penning van de Oehoe gemaakt naar aanleiding van een bezoek aan een Roofvogelpark in Duitsland. De Oehoe raakte erg opgewonden van de hond van de beeldhouwster, dit gaf een prachtig plaatje, alle veren omhoog en hard schreeuwen, dat hielp, we schrokken allemaal, aldus de beeldhouwster. Maar het plaatje zetten zich vast in haar geheugen en kreeg daarna vaste vorm in het atelier.
In haar werk vormen de beperkingen die materiaal en dimensie haar opleggen de uitdaging. Een beeld maken in een beperkte vorm biedt weer andere mogelijkheden tot expressie. Op die manier is het goed te begrijpen dat haar penningen op één lijn liggen met haar beelden.

Torenvalk, penning, brons, 9cm

Torenvalk, penning, brons, 9cm

Het evenement Winterwelvaart in Groningen is dit jaar gepland van 16 t/m 18 december. Ook dit jaar exposeer ik mijn beelden op M.S. Tarakan, het expositieschip van Anke Slooff. Tezamen met haar zeefdrukken en olieverfschilderijen.

Het is een goede gewoonte geworden om dan ook een nieuw beeldje te presenteren. Dit jaar is het alleen geen beeldje maar een penning geworden. Een penning van een Torenvalk. Deze kleine roofvogel fascineert mij al heel lang.

Van dichtbij zie je de Torenvalk bijna nooit, wel biddend in de lucht. Vaak zie ik ze onderweg op de fiets naar mijn atelier. Meestal zijn ze op zoek naar kleine knaagdieren zoals muizen. Dat er muizen zitten weet ik zeker, dat komt door mijn hond Goa, want die probeert ze ook te vangen. En dat lukt haar heel af en toe ook nog! De keer dat ik een Torenvalk van heel dichtbij mocht bekijken is bij een bevriende valkenier. Al was dat wel de wat kleinere neef van onze Torenvalk, een Amerikaanse Torenvalk. Dit is ondertussen al weer meer dan tien jaar geleden maar mijn interesse was gewekt. Mensen vragen mij wel eens; hoelang ben je met een beeld bezig? Zo lang dus!

Zie penningen voor meer afbeeldingen.
Houd de website Atelier Beelden van Dieren in de gaten voor alle data en informatie

De Penningen worden gegoten bij Edelmetaal Gieterij Argentor in Zandvoort.
Deze gieterij gebruikt de vacuüm giettechniek.


WAT JE VER HAALT IS MOOI

Atelierbezoek bij Fiona Zondervan.

Het was voor ons “Hollanders” wel een hele reis naar Noordhorn, maar het was zeker de moeite waard. Fiona Zondervan ontving ons in haar werkruimte. Dit is een zeer landelijk gelegen atelier buiten de dorpskern. Hier is alles door haarzelf ingericht om te hakken, boetseren, houtsnedes te maken, maar het is bovenal een plek waar ze in alle rust haar tekeningen kan uitwerken. Die rust inspireert haar enorm om van een tekening een drie-dimensionaal beeld te maken. Fiona is erg visueel ingesteld en na ontelbare momenten van kijken en tekenen ontstaat er in haar hoofd een ontwerp voor een beeld.
Fiona is autodidact. Wél heeft zij een half jaar op de academie in Kampen gezeten, maar die opleiding was haar te schools. Ze wilde steenhouwen en bronsgieten maar dat kon daar echter niet. Zij is daarna toen zelf haar weg gaan zoeken. Aanvankelijk heeft zij veel getekend en geschilderd; vooral mensen. Maar omstreeks 1988 begon zij in Artis en andere dierentuinen te tekenen en merkte dat dieren haar het meest interesseerden, met name vogels en zoogdieren. Zij besloot van dit onderwerp haar specialisatie te maken.
Fiona ontdekte ook dat haar voorkeur uitging naar het maken van beelden. Zij begon met apen. Hiervan staan en hangen dan ook ettelijke proefmodellen in haar atelier. In het zoölogisch museum tekende ze veel skeletten omdat ze precies wilde weten hoe alles werkte. Ze verbleef hele dagen bij de dieren zodat ze ze op elk moment van de dag kon bestuderen. In de dierentuin Rhenen heeft ze zelfs met een caravan naast de olifanten gestaan.Ook ging ze met een dierenarts mee, lammetjes halen.
Na vele cursussen en opleidingen heeft zij ervoor gekozen een zelfstandige beeldhouwer te worden. Zij heeft een tijd Hetty Heyster geassisteerd en leerde veel van haar. Toen zag ze wat je allemaal moet doen voordat een beeld in brons gegoten kan worden. Fiona werkt  graag groot en in steen, maar er staan in haar atelier ook hele aardige, kleine en ontroerende beelden die in brons zijn gegoten.
Een belangrijk moment in het proces van bronzen beelden maken is het afwerkingsproces. Wat dat betreft is Fiona bijzonder  kritisch en volgt het gietproces bij de gieter dan ook nauwgezet. Het afwerken en patineren gebeurt door haarzelf zodat ze de juiste kleurschakering voor elk beeld kan bepalen. In de winter besteedt ze haar tijd aan het maken van penningen en houtsnedes (linoleum en beukentriplex). Fiona verzorgt vijf tot zes exposities per jaar. Op www.fionazondervan.nl kunt u hier een overzicht van vinden. Sinds 1996 ontwerpt zij elk voorjaar een, meestal jong dier als voorjaarsbeeld. Het begon met een orang-oetang, daarna een wasbeerkalfje, maar ook maakte zij een zebraveulen (2010) en een jonge dromedaris.
Toen we haar atelier verlieten wierpen we nog even een laatste blik naar binnen, want Fiona heeft een nieuwe locatie voor haar atelier gevonden dichter bij huis.

Gepubliceerd in de Beeldenaar, tekst Joan Bakker 2014